Våre feriemeritter

Vi deler hovedbitene av vår ferie med dem som vil lese.
Nyeste år øverst

2010

I år ble ferien spesiell. Vi blogga, og den kan leses her :-))

2009

Vi starta ferien i Misvær på lørdag 11/7. Helga ble brukt til å laste og balansere campingvogna. Vi hadde ei maxgrense å forholde oss til. Den nye vogna var vi ikke vant med enda, så det ble litt tenking. Vi hadde tomvektverdier alle veier fra da vi handla vogna.
Da vi mente vi var klar, kobla vi sammen og satte kursen mot Fauske. Rett på vekta med oss. Omstabling i vogna pga. alt for høyt kuletrykk. Ei matte og et par småting ble flytta fra fremre skirom til under køya bak. Dermed var vi i balanse. Hadde noen få kilo overlast i forhold til hva bilen kunne dra, men dem lot vi være. Vogna tålte det. Så satte vi ferden nordover.
Første stopp (ser bort fra fergen Bognes-Lødingen) ble Brustranda Sjøcamping. Interessant å dra vogn på 2,5 m. bredde på smale veier i Lofoten. Men det var ikke vanskelig. Jeg ble raskt vant med hvor jeg måtte vike, og hvor det var plass.
Noen dager i Lofoten med finvær, og utfarter rundt omkring gjorde godt. For en start på ferien.

Søndag 12/7 var vi en tur på Eggum og tok litt bilder. Måtte nesten trekke kølapp, så mye folk var det der. +22 C.

Mandag 13/7 har vi vært på Leknes på handling. Etter grilling og kos, (soling ei stund) kjørte vi en tur til Å. Fotograferte litt. +22 C.
Men vi skulle videre. Vi har jo bare tre uker ferie, og ønskelista er lang.

Tirsdag 14/7 var det +23 da vi forlot Brustranda. Klappa til kai på Melbu kl 15.10 Der traff vi ho Heidi, ei venninne. Drakk kaffe sammen med henne på en kafé der. Koselig. På kvelden dro vi til Bø.

Onsdag 15/7 Tjopp!,  så va vi på Sortland. Måtte hente Mareno på jobb. Vi Måtte ikke, men skulle innom der uansett, så vi plukka han opp. Det ble ikke tid til tur til Hansine, men det gjør vi på torsdagen. Det er bare besøk på ettermiddagen mellom halv 4 og halv sju, og det er jo greit. I dag har det vært 15 grader. Litt surt, vind. Vi vaska klær og prata masse. Ho Solfrid kan snakk på ut og på innpust.

Fredag 17/7 Tidlig oppe og gråter ei. Vi pakka niste og kaffe i sekken og så tok vi hurtigbåten til Skipnes. Været er variabelt men grått. Det va kjølig. Vi lasta på oss sekk og kamera og traska i vei. Det tok nesten 1,5 time og gå. Litt opp og litt ned. Det var et nydelig turterreng der ute. Vi kom fram til tinden hvor vi ble hjertelig mottatt av noen som holdt på å restaurere bryggene der. Etter hvert dukket Frid Halmøy opp. Hun sov da vi kom. J trivelig jente - og barnebarnet til Skjalg Halmøy. Hun solgte oss candissukker og div. stæsj. Vi drakk kaffe og spiste nista og tulla oss tilbake til Skipnes. Vi tenkte på å spise middag der, men DER var det DYRT! Vi koka graut til kveldsmat.

Lørdag 18/7 I dag har vi ikke gjort noe spesielt. Vi sov som vanlig lenge. Vi var hos Hansine en tur på ettermiddagen. Ho kosa seg.

Søndag 19/7 Vi fant ut at vi skulle invitere Solfrid, Odd, Lisbeth og Mareno på middag. Den ble inntatt på Ringstad Sjøhus. Vi spiste vanlig biff og hvalbiff. Det var slett ikke verst. Mette og gode dro vi hjem hver til sitt. Mareno hadde Hansine med på kjøretur. Hun var ikke inne men kikka seg rundt omkring. Ho kosa seg stort. J

Mandag 20/7 I dag har vi vært på tur til Hovden. Fikk fotografert litt, men det var kaldt og det blåste. Vi drakk kaffe og spiste vafler på Misjonshuset. Der var det sommerkafe.
Så var vi på besøk hos ho Hansine. Ho va visst irritert. Ho ba ho Solfrid om å holde fred.ho suns visst at ho skravla for mye. Jeg skulle ikke fotografer for det blinka så mye.

Tirsdag 21/7 I dag a vi på ”formiddagsskiftet” hos ho Hansine. Vi har pakka oss ferdig og tar laust fra Bø. Vi stoppa på Maurnes hos ho Synnøve Aas.  Vi kjørte derfra til Andenes Camping og der tok vi inn. Har kjørt oss tur til fyret. Vi kjørte også til Bleik. Veldig spesielt fiskevær, spesiell arkitektur. Flott plass. Tok masse vilder. I morra fær vi videre til Senja.

Onsdag 22/7 Off, oppe tidlig i dag. Allerede kl. 07.30 vi skal med ferga til Senja. Han skjønte ikke ka vi sku gjør på Andenes. Nei, nei det gjør vi nok ikke. Vi tok inn på Finnsnes Camping. Etter å ha sett på tettstedet Finnsnes dro vi ut for å se på Øya Senja. Vi kjørte til Gryllefjord og denne gangen uten vogn. Vi kom jo derfra. (Ferga gikk jo dit.) Det var så smale veier at det var nesten rart at vi fikk vogna hel med oss derfra. Vi kjørte til Torsken. Fascinerende! Vi var også en tur over Kaperfjellet* og til Sifjord og Grunnfarnes. Det var det om mulig enda verre (øhhhh) mer fascinerende! Et par ”mini-Trollstiger” måtte vi kjøre ned og opp derfra… puhh… Kaperdalen var en vakker dal. Trollene i Senja fikk jo også besøk selvsagt. Der skull vi ha hatt ho Anora med om et år eller to.
*Kaperfjellet ligger i Ånderdalen Nasjonalpark.

Torsdag 23/7 I dag har vi kjørt Senja på langs. Fra Stonglandseidet og til Husøy. Der spiste vi middag. Bacalao! Den va nydelig. Lite skår i gleda. Eg fikk panikk da vi kom ut av en tunell og Enok stoppa på en utkjørsel. Landskapet åpna seg ut i en dal men det var bratt og langt ned. Panikken tok meg og blodet forsvant fra hodet, armer og bein. Han likte det ikke noe særlig, men kjørte videre.
Det er en fabelaktig natur på denne øya. Fra flate jordbruksbygder til bratte, nei stupbratte fjell som der ikke e et gresstrå som klor seg fast.

Fredag 24/7 Vi ankom Hjørdis og Asles residens på Brensholmen sånn ca. midt på dagen. Ho stekte vafla og diska opp. Etter etagildet for vi en tur å skulle se oss om. Hupps! Der va vi piskade i Tromsø! Ishavskatedralen fikk seg et besøk, selvsagt. Vi kjørte rundt og under og over og til slutt var vi på ”rett” sia igjen, men da kjørte vi til Skarsfjorden. Vi snudde før vi kom til veis ende. Dårlig grusvei var det dit.
Vi kjørte tilbake til Sommarøy. Der var det ”Sommargøy på Sommarøy” boder og ting og tang. Tørrfisk og pølsa. +++ Hjørdis laga en helt nydelig laks med tilbehør. NAM!

Lørdag 25/7 Sommargøy på Sommarøy fortsetter. Vi har vært på handel på Andreas hus. Kjøpte meg en topp og en genser. Toppen var på 30 % og genseren 50 % Et kupp!!!
I dag har vi blitt kjent med Ynger og Svein fra Narvik. Et par på 68 og 71 år men det skulle man ikke tro. Trodde de var på ”vår” alder eller rundt 55. trivelige folk uansett.
Brynjulf fra Dyrøya var også et artig bekjentskap. Glemte å nevne at vi var på hotellet på Sommarøy for der skulle Rikingan spille, sa Brynjar, men så var det på Husøy de skulle spille, stakkar, han tok feil både på sted og på en hel måned.

Søndag 26/7 I dag starter vi på tur til Finnsnes, til vogna – VOGNA vårres - savner den.
Vi fant igjen vogna på Finnsnes. Vi laga oss mat og slappa av. Så pakka vi sammen og kjørte til Bardufoss. Vi tok inn på Nedre Målselvfoss turistsenter. Dyrt var det, ja. Den dyreste til nå. Kr. 520.- for 2 døgn. L Vi kjørte oss en tur ut i ødemarka. Så var vi innom der Enok tjenestegjorde i førstegangstjenesten. Heggelia leir – men bare til porten.

Mandag 27/7 I dag har vi kjørt til Storsteinnes Nordkjosbotn og oppover mot Øvergården gjennom vakre Tamokdalen tilbake til Skjold og til Målselvfossen turistsenter. Her er mye natur og den er spektakulær. Vi var også med ”Steinen”. En stor stein attmed veien. Der har folk klatra opp og skrevet (malt) på den. Til og med 71º Nord hadde vært der.
Målselv feriesenter får STRYK hos meg. En medarbeider som var av utenlandsk (polsk, russisk el), var ikke interessert i oss som kunder. Der var det nedslitt og trasig, fysj. Styr unna hvis du kan.

Tirsdag 28/7 Vi befinner oss på Elvelund Camping i Salangen. En nydelig plass. Hittil er det den mest koselige plassen vi har vært på.
Vi var også kjørende for å se på Salangsverket. Kunne vært gøy om enda mer var tatt vare på - evt en modell av anlegget slik det engang var ...
Vi kjørte nesten til Polar Zoo men snudde for vi skal jo den veien i mårra. Vi var innom Setermoen men der var det veiarbeid og det var umulig å kjenne seg igjen. 24 år siden jeg var der så det var kanskje ikke så rart.
Denne campingen får et kjempepluss hos meg, både for hvordan de taklet mange og vanskelige kunder, og hvordan de oppførte seg. Utrolig gjestfrie, ydmyke, smilende uansett, serviceminded, hjelpsomme og dyktige medarbeidere. Prisene var rimelige. 202 for 1 døgn inkl. strøm.

Onsdag 29/7 Vi har vært på Polar Zoo i dag. Interessant plass, men egentlig lite å se. Salt og pepper var nydelig da, (bjørnungene). Ulven lå flat og dom, så den så vi ikke noe til. Jerven og Gaupa var visst utvist, de så vi heller ikke noe til. At de forlangte 500 pr snute J for å se på at ulvevalpene skulle få mat. 1000 for oss to? Nei, tror ikke det nei. Det lot vi være.
Narvik passerte vi glatt. Fant ikke en eneste plass vi kunne parkere med bil og vogn. Skuffelse !!!

Nå sitter vi på Ballangen camping. Nydelig plass. NCC´s toppcamp. Plusscamp heter det visst. Ikke var det dyrt heller. 190 +40 for strøm iflg. nettsiden demmes. Eneste plassen hittil at det har vært oppmerka felt å parkere innenfor. Andre steder har vi måtte ”finne en plass på gresset”. Har laga brokkoligrateng i ovnen til middag i dag. Det gikk godt. Det har ligget på ca +18 i dag.

Så bar det hjem igjen. Nesten uten stopp. Joda, vi spiste litt innimellom, men det ble korte stopp.

2008
Kortversjon

Ferien 2008 skulle bli en ny variant av reiseferie med bil og vogn. Enok hadde ikke erfaring med den feriekassen bak bilen, men det måtte jo læres. Har man vogn, må man kunne bruke den – også på ferie. Denne sommeren var planer borte. Men vi hadde ei ønskeliste i stedet for. Den gav oss all frihet vi hadde mangla før. Og vi håpa vi kunne snakke om frihet også ETTER at ferien var over. Denne ”reportasjen” er bare basert på hoveddelene i reisen vår. Detaljene holder vi tilbake, da de ikke er interessante for andre enn oss selv. Evt. får dere bare spørre oss. Denne ferien avvikles ukene 27-28-29-30.

Første skritt var å komme oss fra Mo til Misvær, der vogna står. Vi måtte jo pakke den om, ettersom den var lasta for vintercamp. Mye skulle fjernes, og annet skulle lastes. Og helga gikk til dette – samt til litt sosialt samvær med våre venner. Det skulle jo bli kanskje en hel sommer før vi fikk se hverandre igjen. Men mandag ettermiddag starta vi nordover. Reisen gikk som vanlig til Brustranda og Laila og Randulf. Der slappa vi av og hygga oss en masse. Joda, vi starta ferien. Onsdag ettermiddag dro vi videre til Bø, og Møllenhaugen. Allerede første kveld ble vi klar over at vi hadde feilregna en bursdag. Stort kalas på fredag kveld i Misvær. Dermed ble den avslappa ferien vi drømte om, brått borte. Så fredag dro vi tilbake til Misvær og feira bursdag. To daga i Bø var skammelig lite. Meen vi roa litt ned i Misvær, og tok en tur til Beiarn på lørdag. Onsdag starta vi mot sør. En rast i Trøndelag – på en liten camping, så videre mot Surnadal. Der besøkte vi Anne Mari og Ole. Et par dager der før vi dro videre – via Krifast og Atlanterhavsveien til Åndalsnes. Noen dager på Åndalsnes gav oss frihet til en tur/retur med Raumabanen opp til Bjorli (ferietog) og den spektakulære oppstigninga. Atter en opplevelse. Og vi fikk med oss et par turer opp Trollstigen. Da vi var lei Åndalsnes, pakka vi og dro utover til Bølandet. Der hadde vi litt mer ferie, med litt småturer rundt omkring. Da tre uker av ferien straks var brukt, kasta vi loss og satte kursen mot ukjent mål. Vi fikk en supertur over Strynefjellet i maxvær. Nedover østlandet på ukjente veier, E6 gjennom Oslo og videre nedover. Vi skulle finne den siste campingplassen i Norge. Og den fant vi. Utne camping lå passe til, og hadde så stor trafikk at vi satsa på den. Vi leide plass for flere dager, og gjorde oppmerksom på at det kunne hende vi ikke var tilstede på flere dager. Og det var greit, så lenge vi betalte. Og de skulle holde et lite øye med vogna mens vi ikke var der. Og da var scenen satt. Vårt ønske var nemlig en tripp til Danmark. Neste morgen suste vi inn i Sverige – helt ned til Malmø, full fart over ei storslagen bru og inn i Danmark. Flere felt i bredden, fartsgrense 130 og nesten ikke trafikk. Men i den farta suste skiltene forbi så raskt at vi rakk ikke å lese mer enn den øverste halve. Dermed mista vi mye info. Løsninga var å ta bilde av tavlene, og så lese etterpå. Dama (som også heter Liv) i Tom-Tom´en var veldig hyggelig for tiden. Varsla i god tid at vi måtte forberede avkjøring. Nå trakk vi oss til høyre felt og svingte av motorveien på hennes anmodning. Så fulgte vi hennes anvisninger helt fram til huset der Kay sine svigers holdt til. Rett til døra. Grei dame.
Under oppholdet i Danmark hadde vi bilen løs en eneste gang. Da var vi en tur i butikk. Eneste grunn til bilen ble med, var at det skulle handles mye. Ellers holdt vi oss til kollektiv transport. S-toget førte oss til og fra København to ganger. Aldeles grei transport. Kan lett bli en vane dersom forholdene ligger til rette for det. Torsdag morgen var vi klar for retur hjem. Bare dager igjen av ferien. Vi returnerte til vogna på Utne Camping, sjekka ut og satte kursen mot nord. Vi kjørte ikke så mange timene før vi fant en plass å campe. Neste formiddag fortsatte ferden mot nord. Vi skulle innom Ikea på veien – noe som skulle gi oss litt hodebry. Vi fant ikke avkjørsel dit, så det ble  litt rundt omkring før vi fant en varehenger med IKEA på – som vi fulgte etter. Og den viste oss veien. Litt handling der, og vi fortsatte. Føllingstua ble neste campingovernatting. Der var det forresten kjempefine servicebygg, rent og pent samt trivelig og serviceminded personale. Kanskje litt trangt. Men vi skulle bare sove litt. Neste morgen starta vi på sluttetappen. Utpå sen ettermiddag ankom vi hjem i Mo i Rana. Hjemveien ble litt mer maraton enn vi hadde ønska. Men vi hadde en jobb som skulle starte på mandag, og da måtte vi være uthvilt.

Kan stort sett si oss fornøyd med ferien, selv om mye ikke ble som ønska.